Η ζωή σε άλλους τόπους

Φινμαρκσβίντα, Nορβηγία 1968, George E. Mobley, εκδ. National Geographic

Φινμαρκσβίντα, Nορβηγία 1968, George E. Mobley, εκδ. National Geographic

Αυτόχθονες πληθυσμοί

enotita6_parousiasi_gia_ti_mikrasiatiki_katastrofi.ppt Μικρασιατική καταστροφή

a_y_ballioglu_hicaz.wma Μουσική υπόκρουση παρουσίασης

iprosfygia.mid Μουσική υπόκρουση παρουσίασης

enotita6_aitiologikes_protaseis.doc Αιτιολογικές προτάσεις

enotita6_aftoxthones_laoi.doc Αυτόχθονες λαοί

enotita6_gramma_enos_indianou_arxigou.doc Γράμμα ενός Ινδιάνου Αρχηγού

enotita6_epanaliptikes_askiseis.doc Επαναληπτικές ασκήσεις

enotita6_eskimooi.doc Εσκιμώοι

enotita6_eskimooi.ppt Εσκιμώοι

enotita6_ithageneis_plithismoi.doc Ιθαγενείς πληθυσμοί

enotita6_maori_oi_katoikoi_tis_makrinis_neas_zilandias.ppt Μαορί - Οι κάτοικοι της μακρινής Νέας Ζηλανδίας

enotita6_maori.doc Μαορί

enotita6_rimatikes_katalixeis.doc Οι ρηματικές καταλήξεις -μαι  -με  -ται  -τε  -νται

enotita6_spiti_mas_einai_i_gi_1.doc Σπίτι μας είναι η Γη (1)

enotita6_spiti_mas_einai_i_gi_2.doc Σπίτι μας είναι η Γη (2)

enotita6_spiti_mas_einai_i_gi.ppt Σπίτι μας είναι η Γη

enotita6_finlandia.doc Φινλανδία

enotita6_orthografia.doc Ορθογραφία 6ης Ενότητας

enotita6_epanalipsi.doc Επανάληψη στην 6η ενότητα

icon Ασκήσεις ενοτήτων 1-6 (972.5 kB)

icon Ασκήσεις αξιολόγησης ενοτήτων 1-6 (232.5 kB)

icon Ασκήσεις επαναληπτικές ενοτήτων 1-6 (909 kB)

icon Η ζωή σε άλλους τόπους (872.5 kB)

icon Η ζωή σε άλλους τόπους-αξιολόγηση (1.11 MB)

enotita6_katanoisi_keimenou_makarioi_anthropoi.doc Κατανόηση κειμένου - Μακάριοι άνθρωποι

enotita6_makarioi_anthropoi.doc Μακάριοι άνθρωποι

enotita6_programmatismos_didaskalias.doc Προγραμματισμός διδασκαλίας

enotita6_i_zoi_se_allous_topous.doc Η ζωή σε άλλους τόπους

enotita6_aioliki_gi_poreia mathimatos.ppt Αιολική Γη - Πορεία μαθήματος

enotita6_aioliki_gi.doc Αιολική Γη

enotita6_mikrasiatiki_katastrofi.doc Η Μικρασιατική Καταστροφή

enotita6_smyrni.ppt Σμύρνη

enotita6_smyrni_prosfyges.doc Σμύρνη - Πρόσφυγες

enotita6_oi_prosfyges_stin_ellada.doc Οι πρόσφυγες στην Ελλάδα

enotita6_fyllo_ergasias.doc Φύλλο εργασίας

enotita6_prosfyges.doc Πρόσφυγες

enotita6_synthiki_lozanis.doc Η συνθήκη της Λωζάνης

enotita6_to_telos_tou_1922.doc Το τέλος του 1922

enotita6_eksaskoumai_sti_grammatiki.doc Εξασκούμαι στη γραμματική

enotita6_i_kypros.doc Η Κύπρος

enotita6_i_prosfygia.wma Η προσφυγιά

enotita6_i_smyrni.mp3 Η Σμύρνη

enotita6_ta_smyrneika_tragoudia.mp3 Τα σμυρναίικα τραγούδια

enotita6_me_aeroplana_kai_vaporia.mp3 Με αεροπλάνα και βαπόρια

enotita6_mana_gi.wma Μάνα Γη

enotita6_oneiro_apache.wma Apache

Η Γη των Ινδιάνων (32 ΜΒ)

enotita6_katastrofi_smyrnis.mpg Η καταστροφή της Σμύρνης

Η καταστροφή της Σμύρνης (2,5 ΜΒ)

 

 
Το ποίημα του βιβλίου μας, που είναι από το βιβλίο του Σεφέρη, " Ποιήματα με ζωγραφιές σε μικρά παιδιά", μας μιλάει για τόπους μακρινούς και ανθρώπους τόσο διαφορετικούς αλλά και ταυτόχρονα τόσο όμοιους με εμάς.
 
Ας δούμε για ποιους τόπους μιλάει και ας τους εντοπίσουμε επάνω στον παρακάτω παγκόσμιο χάρτη.

 
Πεκίνο : η πρωτεύουσα της Κίνας ΚΛΙΚ

Λιβύη : κράτος της Β. Αφρικής ΚΛΙΚ

Βραζιλία : κράτος της Ν. Αμερικής ΚΛΙΚ

Γάγγης : ποταμός της Ινδίας ΚΛΙΚ

Προύσα : πόλη της Τουρκίας στη Μ. Ασία ΚΛΙΚ

Κόγκο : ( Δημοκρατία του Κονγκό) Κράτος της ΚΔ Αφρικής ΚΛΙΚ



Λαοί από άλλους τόπους, άνθρωποι σε διαφορετικές γωνιές της Γης, άνθρωποι με περιέργειες, άνθρωποι με ιδιαιτερότητες, που όμως έχουν πολλά κοινά στοιχεία μεταξύ τους. Είναι όλοι τους "άνθρωποι"

 

Πού είναι ο αετός; Xαιρετισμός στη γη, εκδ. KOAN, Aθήνα, 1997 (διασκευή)

 

Ινδιάνος Σιάτλ, «Ένα παλιό μήνυμα για τον σύγχρονο κόσμο» [Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Β΄ Γυμνασίου] «Όλοι γεννιόμαστε ελεύθεροι: Η Παγκόσμια Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, με εικόνες» (κείμενο και ανάγνωση) [πηγή: Μικρός Αναγνώστης]

ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

Οι Αιτιολογικές προτάσεις εισάγονται: 
- με τους αιτιολογικούς συνδέσμους γιατί, διότι, επειδή, αφού,
- με λέξεις και εκφράσεις που χρησιμοποιούνται ως αιτιολογικοί σύνδεσμοι που, καθώς, μια και, μια που, σαν..που..
- με το για να.

 
Αυτόχθονες αποκαλούμε αυτούς που κατοικούν στη γη των προγόνων τους, που δεν ήρθαν από άλλο τόπο. Στις μέρες μας έχουν απομείνει λίγοι, γιατί οι "πολιτισμένοι" Ευρωπαίοι και άλλοι αποδείχτηκαν απολίτιστοι, αφού τους φέρθηκαν σαν "πρωτόγονους", τους εκμεταλλεύτηκαν και ή τους εξόντωσαν ή τους περιόρισαν σε μικρές εκτάσεις γης. Λέγονται και ιθαγενείς
 
Αυτόχθονες λαοί υπάρχουν σε ολόκληρο τον πλανήτη. π. χ.
  • στην Αφρική: οι Βέρβεροι, οι Τουαρέγκ, οι Μασάι, οι Πυγμαίοι, οι Βουσμάνοι, οι Μπαντού
  • στην Ασία: οι Μογγόλοι, οι Βεδουίνοι
  • στην Αμερική: οι Ινδιάνοι( ΣιουΤσερόκοι κλπ)
  • στην Ωκεανία: οι Αβορίγινες(Αυστραλία), οι Μαορί(Νέα Ζηλανδία), οι Παπούα(Νέα Γουινέα)
  • στις Αρκτικές περιοχές: οι Εσκιμώοι, οι Λάπωνεςίγο χαμηλότερα), οιΣαάμι
Οι Μασάι

 
Οι Μασάι ζουν στην περιοχή των συνόρων Κένυας - Τανζανίας.


Υπολογίζονται περίπου στις 900.000 και στις δύο χώρες. Παρόλο που οι κυβερνήσεις προσπαθούν να πείσουν τους Μασάι να εγκαταλείψουν τονημινομαδικό τρόπο ζωής, αυτοί επιμένουν στα ήθη και έθιμά τους. Μάλιστα η ικανότητά τους να καλλιεργούν σε ερήμους και δασικές εκτάσεις, έχουν κάνει πολλούς να πουν ότι ο τρόπος ζωής των Μασάι είναι η απάντηση στην αλλαγή του κλίματος που παρατηρείται στον πλανήτη μας.
Ένα χωριό των Μασάι έχει τέσσερις έως οκτώ οικογένειες με τα κοπάδια τους και αποτελείται από έναν μεγάλο κυκλικό φράχτη από αγκαθωτούς θάμνους που περιβάλλει έναν δακτύλιο από σπίτια.

Οι κατοικίες των Μασάι είναι πολύ πρόχειρες αφού είναι λαός νομαδικός και φτιάχνονται κυρίως από κοπριές ζώων, λάσπη και ξύλα.


 



Είναι μικρές 3 Χ 5 μ. και ύψος 1,5 μ. Εκεί μέσα η οικογένεια μαγειρεύει, τρώει, κοιμάται αλλά έχει και την αποθήκη της, την οικοσυσκευή της, τα πάντα.
Η κοινωνία των Μασάι είναι σε αξιοσημείωτο βαθμό εξισωτική, ποτέ δεν υπήρξαν σκλάβοι.
Τα τελετουργικά διευθύνονται από έναν ειδικό, ο οποίος, αν και δεν έχει πολιτική δύναμη, είναι θρησκευτική κεφαλή του λαού του.
Ασχολούνται με την κτηνοτροφία, διανύουν μεγάλες αποστάσεις με τις αγελάδες τους για να βρούνε νερό κι είναι φημισμένοι για τις πολεμικές τους ικανότητες.
Οι άντρες πολεμιστές βάφουν τα μαλλιά τους με μια ειδική κόκκινη βαφή (ώχρα), φτιαγμένη ίσως από μια ουσία που βγαίνει από κάποιο φυτό της περιοχής ενώ οι νεαρότεροι είναι συνήθως ξυρισμ
ένοι, άντρες και γυναίκες.



Συνήθειά τους είναι το τρύπημα και το τέντωμα των αυτιών τόσο στους άντρες όσο και στις γυναίκες
 

Κύρια τροφή τους είναι το κρέας, το γάλα, το καλαμπόκι, οι πατάτες, το ρύζι, τα φασόλια, οι σούπες από φυτά και το αίμα των βοδιών σε γιορτές αλλά και ασθενείς

Τα ρούχα τους είναι μαύρα σε νεαρή ηλικία και αργότερα κόκκινο, μπλε, ριγέ και καρό. Φοράνε απλά σανδάλια, ξύλινα βραχιόλια, χάντρες και κοσμήματα για τις γυναίκες.
 


 
 

Η ΖΩΗ ΣΕ ΑΛΛΟΥΣ ΤΟΠΟΥΣ

 

Ο Γιώργος Σεφέρης (1900-1971) ήταν ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες ποιητές, βραβευμένος με το Νόμπελ Λογοτεχνίας.

Το πραγματικό του όνομα ήταν Γιώργος Σεφεριάδης και γεννήθηκε στη Σμύρνη στις 29 Φεβρουαρίου/13 Μαρτίου 1900
Αν και η παιδεία του ήταν περισσότερο ευρωπαϊκή παρά ελληνική, όχι μόνο δεν απαρνήθηκε την ελληνική λογοτεχνία, αλλά την καλλιέργησε σε βάθος με σκοπό να την ανανεώσει. Στην ποίησή του επηρεάστηκε από τον Έλιοτ (T.S Elliot), τον Κλωντέ
λ, το Βαλερί κι από τον Πάουντ (Ezra Pound).

Αυτό όμως που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στο μεγάλο μας ποιητή είναι η εθνική καταστροφή του 1922 κι ο ξεριζωμός του μικρασιατικού ελληνισμού.
Το 1963 η φήμη του Σεφέρη ξεφεύγει από τα όρια της πατρίδας μας κι απλώνεται σε όλον τον κόσμο με τη 
βράβευσή του με το Βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας. Είναι ο πρώτος Έλληνας που τιμήθηκε με το μεγαλύτερο πνευματικό βραβείο του κόσμου ενώ ακολούθησε το 1979 ο Οδυσσέας Ελύτης.
Όταν το 1967 η δικτατορία στην Ελλάδα κατέλυσε το σύνταγμα κι ανέστειλε τις ατομικές ελευθερίες, ο Σεφέρης εκδηλώθηκε έντονα εναντίον της, τόσο γραπτά, όσο και με δηλώσεις του.
Δυστυχώς όμως, τέσσερα χρόνια αργότερα το 1971, έκλεισε για πάντα τα μάτια του, αφήνοντας ένα δυσαναπλήρωτο κενό στη νεοελληνική λογοτεχνία.
Μετά το θάνατό του εκδόθηκε το προσωπικό του ημερολόγιο με τίτλο «Μέρες…» καθώς και το «Πολιτικό» του ημερολόγιο.


Το παραπάνω ποίημα μοιάζει με λίμερικ. Τα λίμερικ, είναι αγγλικά ποιηματάκια "με ή χωρίς νόημα" συνήθως με πέντε στίχους και έχουν τις πιο πολλές φορές αστείο περιεχόμενο.
 
Από τους 5 στίχους ομοιοκαταληκτούν ο πρώτος, ο δεύτερος και ο πέμπτος στίχος μεταξύ τους και ο τρίτος με τον τέταρτο.
 
  • Ο πρώτος στίχος μάς λέει ποιος είναι ο πρωταγωνιστής της ποιητικής μας ιστορίας, δηλαδή στον πρώτο στίχο δηλώνεται το Υποκείμενο(Ποιος;)
  • Ο δεύτερος στίχος μάς πληροφορεί για την ιδιότητα του πρωταγωνιστή, δηλαδή αποτελεί το Κατηγόρημα.
  • Ο τρίτος και τέταρτος στίχος μάς λέει τι έκανε ο πρωταγωνιστής ή τιείπε ο κόσμος γι’ αυτή του την πράξη. Λύνεται, με άλλα λόγια, το κατηγόρημα του δεύτερου στίχου.
  • Ο πέμπτος στίχος είναι αφιερωμένος στο τελικό επίθετο πουχαρακτηρίζει τον πρωταγωνιστή.
Να ένα παράδειγμα λίμερικ:

Ποιος; Ένα παιδί από την Παλλήνη
Ιδιότητα; τρελαινόταν να παίζει με πλαστελίνη
Τι έκανε; παντού, όπου κι αν πήγαινε
Τι έκανε; για πλαστελίνη μίλαγε
Επίθετο; το ταλαντούχο παιδί απ’ την Παλλήνη


Ας προσπαθήσουμε να κάνουμε και εμείς ένα λίμερικ.

Να μια αρχή:

Ένα μικρό κορίτσι απ’ την Πορτογαλία

......................................................................

......................................................................

......................................................................

......................................................................
 
Να και ένα αγγλικό λίμερικ( με τέσσερις στίχους και δύο ρεφρέν)