Ενότητα 10

Ποδήλατα (βίντεο, 05:17min) [πηγή: Εκπαιδευτική Τηλεόραση] Φανάρια (βίντεο, 05:27min) [πηγή: Εκπαιδευτική Τηλεόραση] Ζώνες ασφαλείας (βίντεο, 04: 51min) [πηγή: Εκπαιδευτική Τηλεόραση]Εικόνα

4. Γράψτε κι εσείς μερικούς κανόνες για το πώς πρέπει να συμπεριφερόμαστε στο σχολείο, ώστε να μην πάθουμε κανένα ατύχημα (π.χ. τι κάνουμε και τι δεν κάνουμε στο διάλειμμα, πώς ανεβοκατεβαίνουμε τις σκάλες κτλ.). Το κείμενό σας θα μπει στον πίνακα ανακοινώσεων του σχολείου.

Εκπαιδευτικό υλικό σχετικό με την πρόληψη ατυχημάτων και την ασφάλεια [πηγή: Αντιμετώπιση Παιδικού Τραύματος] Ιατρικές Οδηγίες [πηγή: Εθνικό Κέντρο Άμεσης Βοήθειας] Η Γωνιά των Παιδιών στην ιστοσελίδα του Κοινού Ευρωπαϊκού Τηλεφωνικού Αριθμού Έκτακτης Ανάγκης 112 (πληροφορίες και εκπαιδευτικά παιχνίδια σχετικά με τον Αριθμό Έκτακτης Ανάγκης 112) [πηγή: 112 Foundation] Χωρίς παράνομες διαφημιστικές πινακίδες (δικτυακός τόπος)

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΖΑΧΟΥ ΠΟΥ ΧΑΖΕΥΕΙ

 
 

Ο Ζάχος περπατούσε χαζεύοντας ψηλά, με αποτέλεσμα να μη βλέπει πού πατάει. Η απροσεξία αυτή ήταν που του προκάλεσε ένα ατύχημα, μια "μετωπική" σύγκρουση με ένα σκυλί.
Από το παραπάνω ποίημα καταλαβαίνεις ότι δεν πρέπει να λε
ιτουργούμε απερίσκεπτα, αλλά με σύνεση και γιατί όχι να προσπαθούμε να υποψιαστούμε ακόμα και τα λάθη των άλλων που μπορούν να στοιχήσουν σε εμάς.

ΜΕ ΛΕΝΕ ΣΟΝΙΑ

 

Από ποιο σημείο του κειμένου και έπειτα καταλαβαίνεις 100% ότι ο πρωταγωνιστής είναι μια γάτα; Η Σόνια μας αναφέρει ότι θεωρεί τον εαυτό της μια γάτα μετριόφρων. Από την περιγραφή που κάνει για τον εαυτό της μέσα στο κείμενο δικαιολογεί την άποψή της αυτή;

ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ ΚΛΙΚ

ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΑ & ΑΜΕΤΑΒΑΤΑ ΡΗΜΑΤΑ - ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΚΛΙΚ
 

Τα μεταβατικά ρήματα παίρνουν ένα αντικείμενο και λέγονται μονόπτωτα ή δύο αντικείμενα οπότε λέγονται δίπτωτα. Στα δίπτωτα ρήματα το ένα αντικείμενο λέγεται άμεσο και είναι συνήθως σε αιτιατική και απαντάει στην ερώτηση "τι;", ενώ το άλλο λέγεται έμμεσο και είναι συνήθως σε πτώση γενική, δείχνει πρόσωπο και απαντάει στην ερώτηση "σε ποιον" ή μερικές φορές σε αιτιατική και απαντάει στην ερώτηση "ποιον".
 
Παραδείγματα:
  • Ο Σοφοκλής διαβάζει εφημερίδα (άμεσο αντικείμενο)
  • Η Νεφέλη μου είπε ένα μυστικό (έμμεσο αντικείμενο, άμεσο αντικείμενο)
Σημ. Βεβαίως και μπορεί να έχουμε και περισσότερα αντικείμενα αν συνδέονται πολλές λέξεις με το "και", όπως επίσης μπορεί να έχουμε και αντικείμενα ολόκληρες προτάσεις (εξαρτημένες)


ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ ΚΛΙΚ

ΠΩΣ ΔΙΗΓΟΥΜΑΣΤΕ ΚΑΤΙ ΠΟΥ ΜΑΣ ΣΥΝΕΒΗ

Δες το παρακάτω βίντεο και διηγήσου τι συνέβη (αν θες μπορείς να φανταστείς ότι εσύ είσαι στη θέση του κυρίου) ή διηγήσου για κάτι που συνέβη σε σένα Να θυμάσαι ότι όταν διηγούμαστε κάτι που συνέβη θα πρέπει να αναφέρουμε:

  • πού συνέβη
  • πότε συνέβη
  • ποια πρόσωπα συμμετείχαν
  • τη χρονική σειρά των γεγονότων(ποια η αιτία - πώς άρχισε - πώς εξελίχθηκε - πώς τελείωσε το συμβάν)
  • ποια η σημασία του(αν είναι σημαντικό για μας)
  • ποια τα αποτελέσματα και οι συνέπειες από αυτό που συνέβη
  • ποιες σκέψεις και συναισθήματα προκάλεσε το γεγονός που συνέβη

Να χρησιμοποιήσεις χρόνους που δείχνουν παρελθόν ή ιστορικό ενεστώτα και να χρησιμοποιήσεις όσους περισσότερους μπορείς χρονικούς συνδέσμους και επιρρήματα στη σύνδεση των προτάσεων(πρόσεξε να μην αρχίζεις πάντα με τον ίδιο τρόπο τις προτάσεις σου!)

 

Το Κέντρο Έρευνας και Πρόληψης Παιδικών Ατυχημάτων (ΚΕΠΠΑ) ιδρύθηκε με πρωτοβουλία του Ελληνικού Υπουργείου Υγείας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων το Δεκέμβριο του 1991. Το ΚΕΠΠΑ εδρεύει στο Εργαστήριο Υγιεινής και Επιδημιολογίας της Ιατρικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
 
Τα ατυχήματα είναι μέχρι στιγμής το πιο σοβαρό πρόβλημα υγείας που αντιμετωπίζουν τα παιδιά και οι ενήλικες έως 34 ετών. Σύμφωνα με τα στοιχεία του 2002, οι θάνατοι που οφείλονται σε ατύχημα ανέρχονται σε ποσοστό (του συνόλου των θανάτων) 8,3% στις ηλικίες 0-4 ετών, σε 38% στις ηλικίες 5-14 ετών, σε 73,5% στις ηλικίες 15-24 ετών και σε 56,5% στις ηλικίες 25-34 ετών

Επιπλέον, παρατηρείται πως οι θάνατοι από ατυχήματα σε απόλυτους αριθμούς, εκτός από τις ηλικίες έως 34 ετών, παρουσιάζουν δραστική αύξηση στις ηλικίες άνω των 55 ετών


 
Ο αριθμός των ατυχημάτων μπορεί να μειωθεί. Για να επιτευχθεί αυτό, όμως, απαιτείται διαρκής προσπάθεια, ενημέρωση του κοινού, προγράμματα και στρατηγικές δράσης και - όπου απαιτείται - θέσπιση σχετικής νομοθεσίας.

Ας σχολιάσουμε τις παρακάτω εικόνες:










ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

Χωριστείτε σε 2 ομάδες(αγόρια - κορίτσια), διαχωρίστε τις τάξεις(Α΄- Β΄- Γ΄τα κορίτσια, Δ΄- Ε΄- ΣΤ΄τα αγόρια) και ζητήστε από τους μαθητές του σχολείου μας να απαντήσουν στο παρακάτω ερωτηματολόγιο. Συγκεντρώστε τα αποτελέσματα και όταν θα κάνουμε το κεφάλαιο των Μαθηματικών "Συλλογή και επεξεργασία δεδομένων", φτιάξτε τους στατιστικούς πίνακες, τα ποσοστά επί τοις εκατό (%) και τις ανάλογες ράβδους και "πίτες". Στη συνέχεια, βγάλτε και τα ανάλογα συμπεράσματα και αναρτήστε τα στον πίνακα ανακοινώσεων της τάξης.